تبلیغات
دهکده رمز و چیت دهکده رمز و چیت - نقد کامل بازی splinter cell conviction
 

نقد کامل بازی splinter cell conviction

نویسنده: proffesor nioton موضوع: pc، 

 



نقذ کامل بازی در ادامه مطلب

ستودیوی عظیم Ubisoft Montreal جاییست که این نسخه در آن در حال ساخت است و Ubisoft Shanghai دستی در ساخت این بازی ندارد. همانطور که می دانید نسخه ی Pandora Tomorrow و نسخه ی PC ،PS3 و X360 عنوان Double Agent توسط Ubisoft Shanghai ساخته شده بودند و سایر نسخه های این سری بازیها نیز توسط Ubisoft Montreal. البته در تیم سازنده ی این بازی در استودیوی Montreal نیز تغییرات زیادی به چشم می خورد و آنطور که از شواهد و سوابق پیداست افراد گلچین شده ای برای ساخت این بازی انتخاب شده اند.

مطمئنآ خیلی از ما وقتی سم فیشر Conviction دو سال پیش را با سم فیشر این Conviction مقایسه می کنیم ناخوداگاه لبخندی به لب می زنیم. سم فیشری که ژولیدگی، خستگی و مظلومیت در چهره ی آن موج می زد اکنون کاملآ خوش تیپ، تازه نفس و البته بی رحم و خشن شده است و این شخصیتیست که سم بعد از حوادث تلخی که در نسخه ی Double Agent برایش پیش آمده باید باشد. شاید اگر سم فیشر اکنون به این خوبی طراحی نمی شد ما به همان ظاهر 2 سال پیشش هم راضی می شدیم و اکنون به آن نمی خندیدیم!

Double Agent نسخه ای بود که سری Splinter Cell را وارد مرحله ی تازه ای کرد. مرحله ای که وارد زندگی شخصی سم می شد و داستان حول او و تصمیمات او می چرخید. سم قبل از آغاز این ماموریت دخترش را در یک تصادف از دست داد و در طول ماموریت نیز با انتخاب های بزرگی روبرو شد؛ انتخاب هایی که در آن باید از بین بد و بدتر یکی را انتخاب می کرد و همین موضوع هربار به روحیه ی او ضربه ی بزرگی میزد. درست است که در Double Agent زمانی که اسلحه به سم داده شد تا Lambert (دوست سم و فرمانده ی او در Third Echelon) را بکشد شما یک انتخاب دیگر هم داشتید ولی اکنون معلوم شد که شلیک کردن به سمت Lambert جزئی از داستان بازی بوده است. همه ی این اتفاقها بود که باعث شد او که به گفته ی خودش همیشه دوست داشت یک زندگی عادی داشته باشد ولی بخاطر ماموریتهای پی در پی National Security Agency) NSA) هیچوقت به این خواسته اش نرسید، دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته باشد و حس خشم و انتقام تمام وجود او را احاطه کند.

سم بعد از مدتی متوجه می شود که مرگ دخترش، Sarah یک تصادف نبوده است و به Third Echelon (نام یکی از سازمانهای وابسته به NSA که سم برای آن کار می کرد) مشکوک می شود، بنابراین Third Echelon را به خاطر خیانتش با تمام خدماتی که برایش انجام داده بود رها کرده و تصمیم می گیرد خود به تنهایی به دنبال پیدا کردن قاتل دخترش و کشف حقایق پشت پرده که سالها از آن بی خبر بوده است برود. قاتل Sarah Fisher شخصی به نام Andrea Kobin، یک دلال اسلحه است که پول می گیرد تا با ماشینش Sarah را به قتل برساند؛ او اکنون در جزیره ی مالت سکونت دارد. سم نیز با فهمیدن این موضوع بلافاصله به مالت سفر می کند تا دریابد که واقعآ چه کسی Kobin را برای کشتن دخترش فرستاده و مرگ دخترش چه اهمیتی برای آنها می تواند داشته باشد؟

به گفته ی سازندگان، بخش آغازین Splinter Cell: Conviction در مالت بوقوع می پیوندد و سپس بازی وارد قلب امریکا یعنی Washington D.C. می شود که قسمت اعظم و هیجان انگیز بازی در آنجا رخ خواهد داد. نکته ی جالب اینجاست که در طرح های هنری منتشر شده از بازی نیز ما بارها سم را در اطراف کاخ سفید دیدیم که در برخی از آنها ارتش هم با تمام تجهیزات نظامی خود به دنبال او بود؛ حتی با دقت در یکی از آنها بخشی از کاخ سفید را هم در حال سوختن در آتش می بینیم! می توان اینطور حدس زد که در یکی از مراحل مهم و سرنوشت ساز بازی سم به درون کاخ سفید نفوذ خواهد کرد و بعد از اتمام ماموریت و ایجاد انفجار، همه باخبر می شوند و قسمت فرار از دست نظامیان ارتش آغاز می شود. در هر صورت باید منتظر وقوع اتفاقات بزرگی در Conviction بود ...

از این مسائل که بگذریم می رسیم به خود بازی و گیم پلی آن که در E3 همه را شگفت زده کرد. مکانیزم گیم پلی این نسخه نسبت به نسخه های قبلی تغییرات و پیشرفت های خوب و رو به جلویی را داشته است. هر مرحله به صورت یک Sandbox کوچک است که شما را در محیطی نسبتآ باز قرار خواهد داد و این اجازه را می دهد تا بهترین مسیر را برای رسیدن به محل مورد نظر انتخاب کنید. علاوه بر این شما می توانید با به صدا در آوردن دزدگیر ماشین ها یا ایجاد اختشاش از طرق مختلف در بین مردم هرج و مرج ایجاد کنید و بدین وسیله دشمنانتان را از مکانی که در آن حضور دارند و مانع نفوذ شما می شوند به محل ایجاد اغتشاش بکشانید.

اما یکی از اولین مواردی که در ابتدای بازی ممکن است نظر خیلی ها را جلب کند پویایی و رفتار مردم عادیست. در دمویی که از این بازی در E3 به نمایش گذاشته شد ما شاهد این بودیم که هر یک از آنها در حال انجام کار خاصی هستند؛ یکی در حال روزنامه خواندن است، یکی در حال حرف زدن با تلفن همراه، دیگری در حال خرید و ... که این فوق العاده به نظر می رسید. در معدود عناوین صرفآ Sandbox دیده بودیم که تا این حد بر روی پویایی مردم کار کنند ولی سازندگان Conviction با اینکه سبک اصلی بازیشان چیز دیگریست اینکار را به بهترین شکل انجام دادند.

سم توانایی های مخفی کاریش را همچنان حفظ کرده اما دیگر مجبور نیست حتمآ و همیشه از آنها استفاده کند چون او دیگر عضو NSA نیست و نیازی نیست کارهایش کاملآ در خفا باشد. درواقع Conviction نسخه ایست که تواناییهای سم را در کارهای غیر از مخفی کاری هم نشان خواهد داد. سرعت گام ها و حرکات سم اینبار سریعتر از قبل شده است. او اکنون می تواند با استفاده از برآمدگی های موجود بر روی دیوارها از آن ها بالا برود و جابه جا شود، پنجره ها را باز کند و پیش از آن که وارد ساختمان شود در همان وضعیت تیر اندازی کند و کارهای متعدد دیگر که تنها با انجام بازی می توان به تمام آنها پی برد.

 

() نظرات